Thursday 29 June 2017

Matura 2018 - Rodzaje paliw kopalnych.

1. Gaz ziemny – mieszanina węglowodorów (bezwonny, bezbarwny). Metan (CH4) – główny składnik.
Spalanie metanu: CH4 + 2O2 --> CO2 + 2H2O
Mieszanina metanu z powietrzem jest wybuchowa.

Proces nawaniania – wprowadzenie do gazu niewielkiej ilości substancji o charakterystycznym zapachu. 

2. Ropa naftowa – mieszanina jednorodna tysięcy różnych związków chemicznych. Podstawowy skład:
- węgiel;
- wodór;
- siarka;
- tlen;
- azot.

Ropa nie rozpuszcza się w wodzie, ma charakterystyczny zapach i gęstą, mazistą ciecz. Powstała w wyniku rozkładu szczątków roślinnych i zwierzęcych.

3. Kopalne paliwa stałe:
- antracyt – przewodnictwo elektryczne;
- węgiel kamienny;
- węgiel brunatny;
- torf.

4. Odmiany alotropowe – odmiany tego samego pierwiastka chemicznego różniące się budową wewnętrzną, a więc też właściwościami chemicznymi i fizycznymi.

Odmiany:
- grafit –wkład do ołówków;
- diament – jubilerstwo;
- fulereny – foto-optyka i elektronika;
- grafen;
- karbin.

👀  dodatkowy materiał wysłałam na klasowego maila 


Matura 2018 - Materiały i tworzywa pochodzenia naturalnego

1. Rodzaje skał wapiennych:
wapień CaCO3 - materiał budowlany, produkcja cementu i szkła;
kreda CaCO- produkcja farb, kitów oraz kredy do pisania;
marmur CaCO3 - materiał rzeźbiarski i dekoracyjny.

W jaki sposób zidentyfikować skały wapienne?
W reakcji skał wapiennych z kwasami wydziela się CO2, który powoduje mętnienie wody wapiennej.
CaCO3 + 2 HCl à CaCl2 + CO2 ↑+ H2O

Rodzaje skał gipsowych:
gips CaSO4  * 2 H2O – materiał budowlany;
anhydryt CaSO4  – materiał budowlany, produkcja cementu i kwasu siarkowego (VI).

Hydrat (sól uwodniona) - związek chemiczny zawierający w swojej sieci krystalicznej cząsteczki wody, np. CaSO4  * 2 H2O siarczan(VI) wapnia - woda(1/2).
Podczas ogrzewania hydratów wydziela się z nich woda.

Na czym polega proces twardnienia zaprawy gipsowej?
Zaprawa gipsowa to mieszanina gipsu palonego i wody. Proces twardnienia zaprawy gipsowej zachodzi pod wpływem wody:
(2 CaSO4 * H2O) + 3 H2O ---> 2 (CaSO4 * 2H2O)

Jakie właściwości ma SiO2?
 Tlenek krzemu(IV):
- czysty (bez domieszek) jest bezbarwny;
- substancja stała;
- gęstość 2,26 - 4,29 g/cm3
- mało reaktywny chemicznie;
- nie roztwarza się w kwasach (wyjątek HF);
- nie rozkłada się pod wpływem wysokiej temperatury;
- twardy (rysuje szkło).

Przykładowe odmiany kwarcu to: kryształ górski, ametyst, tygrysie oko, agat. Są wykorzystywane do wyrobu biżuterii. 

Ceramika to wyroby z naturalnych glin oraz ich mieszanin z dodatkami substancji mineralnych, np. krzemionki, skaleni, kaolinu. 
Cement to zmielona mieszanina gipsu z wypaloną mieszaniną wapnia i gliny.
Beton jest mieszaniną cementu, piasku, wody i kruszywa (np. żwiru).

 2. Przeróbka wapieni, gipsu i kwarcu:
 a) Najprostszym sposobem przeróbki skał wapiennych jest ich prażenie, czyli ogrzewanie w bardzo wysokiej temperaturze (termiczny rozkład).

Tlenek wapnia jest substancją higroskopijną, czyli ma zdolność pochłaniania wody z otoczenia.

Gaszenie wapna palonego - reakcja egzotermiczna - wydziela się duża ilość ciepła:
CaO + H2à Ca(OH)2
wapno palone + woda --> wapno gaszone

Zaprawa wapienna - mieszanina wapna gaszonego, piasku i wody.
Ca(OH)2 + SiO2 
à CaSiO3 + H2O Powstający krzemian(IV) wapnia zwiększa porowatość spoiwa i tynku.
Proces twardnienia zaprawy wapiennej zachodzi pod wpływem tlenku węgla(IV) zawartego w powietrzu:
Ca(OH)2 + CO2 
àCaCO3 ↓ + H2O


b) Gips palony - prażenie gipsu: 
2 (CaSO4 * 2H2O) -Temperatura-> (2 CaSO4 * H2O) + 3 H2
gips --> gips palony + woda

Zaprawa gipsowa - mieszanina gipsu palonego i wody. Proces twardnienia zaprawy gipsowej zachodzi szybciej i zależy od stosunku ilości wody. Reakcja egzotermiczna, odwrotna do reakcji prażenia gipsu. 

c) Szkło to substancja bezpostaciowa, mieszanina składająca się głównie z krzemionki SiO2.

Etapy produkcji szkła:
- mieszaninę SiO2, CaCO3, Na2CO3 ogrzewa się w piecu do temperatury 1200 - 1400oC.
- Powstałe z rozkładu węglanów tlenki metali  reagują z tlenkiem krzemu(IV), w czego wyniku tworzy się mieszanina krzemianów Na2SiO3 i CaSiO3
- Gorącą masę szklaną ochładza się do temperatury 1000oC i formuje, np. przez wydmuchiwanie. 

Barwne szkło uzyskuje się, dodając do masy szklanej tlenki metali. Szkło bezpieczne pękając, rozpada się na kawałki o zaokrąglonych brzegach. Szkło optyczne to szkło o bardzo dużej czystości. Szkło laboratoryjne jest odporne na działanie czynników chemicznych. Szkło kryształowe charakteryzuje się dużą gęstością, a po oszlifowaniu silnym połyskiem. 

3. Gleba i jej właściwości.
Właściwości sorpcyjne gleby określają zdolność gleby do pochłaniania gazów i par z powietrza, cząsteczek lub jonów z roztworów oraz mikroorganizmów i drobnych cząstek glebowych z zawiesin znajdujących się w glebie. 

Nawozy naturalne lub sztuczne stosuje się w celu uzupełnienia niedoboru składników odżywczych w glebie oraz zmiany pH gleby.

Do chemicznych źródeł zanieczyszczeń gleby zalicza się m.in.:
- węglowodory i ich pochodne;
- środki czystości;
- nawozy sztuczne;
- spaliny samochodowe. 

Degradacja gleby to obniżenie jej jakości. Sposoby ochrony gleby przed degradacją to m.in.:
- zapobieganie erozji gleby;
- ograniczenie wydobycia kopalin;
- przejmowanie gruntów pod zabudowę techniczną;
- nawadnianie gruntów suchych;
- odwadnianie podmokłych;
- ograniczenie emisji zanieczyszczeń i spalin;
- składowanie odpadów w miejscach do tego przeznaczonych;
- racjonalne stosowanie nawozów sztucznych oraz środków ochrony roślin.  

Rekultywacja - proces przywrócenia zniszczonej gleby do stanu użytkowego. 


Matura 2018 - IV etap edukacyjny - zakres podstawowy.

Zaczniemy od powtórki klasy pierwszej czyli zakresu podstawowego, gdzie mieliśmy do czynienia z chemią ogólną. (powtórki gimnazjum nie będziemy tutaj robić ponieważ daliście się poznać jako osoby, które z tymi wiadomościami nie mają problemów - gdyby jednak ktoś miał pytania to zapraszam do rozmowy)
Na początek szczegółowy zakres materiału, który musicie umieć do matury:

1. Materiały i tworzywa pochodzenia naturalnego.
Uczeń:
1) bada i opisuje właściwości SiO2; wymienia odmiany SiO2 występujące
w przy rodzie i wskazuje na ich zastosowania;
2) opisuje proces produkcji szkła; jego rodzaje, właściwości i zastosowania;
3) wymienia surowce do produkcji wyrobów ceramicznych, cementu,
betonu;
4) opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, marmur, kreda), ich właściwości
i zastosowania; projektuje wykrycie skał wapiennych wśród
innych skał i minerałów; zapisuje równania reakcji;
5) zapisuje wzory hydratów i soli bezwodnych (CaSO4, (CaSO4)2 · H2O
i CaSO4 · 2H2O); podaje ich nazwy; opisuje różnice we właściwościach
hydratów i substancji bez wodnych; przewiduje zachowanie się hydratów
podczas ogrzewania i weryfikuje swoje przewidywania poprzez
doświadczenie; wymienia zastosowania skał gipsowych; wyjaśnia
pro ces twardnienia zaprawy gipsowej (zapisuje odpowiednie
równanie reakcji);
6) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy
diamentu, grafitu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania.
2. Chemia środków czystości.
Uczeń:
1) opisuje proces zmydlania tłuszczów; zapisuje (słownie) przebieg tej
reakcji;
2) wyjaśnia, na czym polega proces usuwania brudu, i bada wpływ twardości
wody na po w stawanie związków trudno rozpuszczalnych; zaznacza
fragmenty hydrofobowe i hydrofilowe we wzorach cząsteczek
substancji powierzchniowo czynnych;
3) tłumaczy przyczynę eliminowania fosforanów(V) ze składu proszków
(proces eutrofizacji);
4) wskazuje na charakter chemiczny składników środków do mycia
szkła, przetykania rur, czyszczenia metali i biżuterii w aspekcie zastosowań
tych produktów; stosuje te środki z uwzględnieniem zasad
bezpieczeństwa; wyjaśnia, na czym polega proces usuwania zanieczyszczeń
za pomocą tych środków;
5) opisuje tworzenie się emulsji, ich zastosowania; analizuje skład kosmetyków
(na pod stawie etykiety kremu, balsamu, pasty do zębów
itd.) i wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat ich działania.

3. Chemia leków. Chemia w kuchni.
Uczeń:
1) tłumaczy, na czym mogą polegać i od czego zależeć lecznicze i toksyczne
właściwości substancji chemicznych (dawka, rozpuszczalność
w wodzie, rozdrobnienie, sposób przenikania do organizmu) aspiryny,
nikotyny, alkoholu etylowego;
2) wyszukuje informacje na temat działania składników popularnych leków
(np. węgla aktywowanego, aspiryny, środków neutralizujących
nadmiar kwasów w żołądku);
3) wyszukuje informacje na temat składników napojów dnia codziennego
(kawa, herbata, mleko, woda mineralna, napoje typu cola)
w aspekcie ich działania na organizm ludzki;
4) opisuje procesy fermentacyjne zachodzące podczas wyrabiania ciasta
i pieczenia chleba, produkcji wina, otrzymywania kwaśnego mleka,
jogurtów, serów; zapisuje równania reakcji fermentacji alkoholowej
i octowej;
5) wyjaśnia przyczyny psucia się żywności i proponuje sposoby zapobiegania
temu procesowi; przedstawia znaczenie i konsekwencje stosowania
dodatków do żywności w tym konserwantów.

4. Chemia gleby.
Uczeń:
1) tłumaczy, na czym polegają sorpcyjne właściwości gleby; opisuje
wpływ pH gleby na wzrost wybranych roślin; planuje i przeprowadza
badanie kwasowości gleby oraz badanie właściwości sorpcyjnych
gleby;
2) podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania;
3) wymienia źródła chemicznego zanieczyszczenia gleb oraz podstawowe
rodzaje zanieczyszczeń (metale ciężkie, węglowodory, pestycydy,
azotany);
4) proponuje sposoby ochrony gleby przed degradacją.

5. Paliwa – obecnie i w przyszłości.
Uczeń:
1) podaje przykłady surowców naturalnych wykorzystywanych do uzyskiwania
energii (bezpośrednio i po przetworzeniu);
2) opisuje przebieg destylacji ropy naftowej i węgla kamiennego; wymienia
nazwy produktów tych procesów i uzasadnia ich zastosowania;
3) wyjaśnia pojęcie liczby oktanowej (LO) i podaje sposoby zwiększania
LO benzyny; tłumaczy, na czym polega kraking oraz reforming, i uzasadnia
konieczność prowadzenia tych procesów w przemyśle;
4) proponuje alternatywne źródła energii – analizuje możliwości ich
zastosowań (biopaliwa, wodór, energia słoneczna, wodna, jądrowa,
geotermalne itd.);
5) analizuje wpływ różnorodnych sposobów uzyskiwania energii na
stan środowiska przy rod niczego.

6. Chemia opakowań i odzieży.
Uczeń:
1) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych,
sztucznych) stosowanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety;
2) klasyfikuje tworzywa sztuczne w zależności od ich właściwości (termoplasty
i duroplasty); zapisuje równania reakcji otrzymywania PVC;
wskazuje na zagrożenia związane z gazami powstającymi w wyniku
spalania się PVC;
3) uzasadnia potrzebę zagospodarowania odpadów pochodzących
z różnych opakowań;
4) klasyfikuje włókna na naturalne (białkowe i celulozowe), sztuczne
i syntetyczne, wskazuje ich zastosowania; opisuje wady i zalety; uzasadnia
potrzebę stosowania tych włókien;
5) projektuje doświadczenie pozwalające zidentyfikować włókna białkowe
i celulozowe, sztuczne i syntetyczne.

Przygotowania do matury 2018 - zakres obowiązującego materiału

Witam Moi Drodzy!

tak jak obiecałam, zaczynamy przygotowania do czekającej Was matury z chemii na poziomie rozszerzonym - to już za 10 miesięcy :)

Na początek szczegółowe informacje co do zakresu obowiązującego Was materiału na egzamin maturalny 2018.

Egzamin maturalny z chemii sprawdza, w jakim stopniu absolwent spełnia wymagania z zakresu tego przedmiotu określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego w zakresie rozszerzonym i podstawowym ( to jest cały zakres liceum łącznie z klasą pierwszą). Zadania w arkuszu egzaminacyjnym mogą również odnosić się do wymagań przypisanych do etapów wcześniejszych, tj. etapu III (gimnazjum). W szczególności, zadania w arkuszu maturalnym z chemii na poziomie rozszerzonym mają na celu sprawdzenie: 
  • umiejętności rozumowania, argumentowania i wnioskowania, 
  • umiejętności wykorzystywania informacji z różnorodnych źródeł, 
  • umiejętności projektowania doświadczeń chemicznych i interpretowania wyników,
  • umiejętności wykorzystywania narzędzi matematycznych do opisu i analizy zjawisk oraz procesów.