Thursday, 29 June 2017

Przygotowania do matury 2018 - zakres obowiązującego materiału

Witam Moi Drodzy!

tak jak obiecałam, zaczynamy przygotowania do czekającej Was matury z chemii na poziomie rozszerzonym - to już za 10 miesięcy :)

Na początek szczegółowe informacje co do zakresu obowiązującego Was materiału na egzamin maturalny 2018.

Egzamin maturalny z chemii sprawdza, w jakim stopniu absolwent spełnia wymagania z zakresu tego przedmiotu określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego w zakresie rozszerzonym i podstawowym ( to jest cały zakres liceum łącznie z klasą pierwszą). Zadania w arkuszu egzaminacyjnym mogą również odnosić się do wymagań przypisanych do etapów wcześniejszych, tj. etapu III (gimnazjum). W szczególności, zadania w arkuszu maturalnym z chemii na poziomie rozszerzonym mają na celu sprawdzenie: 
  • umiejętności rozumowania, argumentowania i wnioskowania, 
  • umiejętności wykorzystywania informacji z różnorodnych źródeł, 
  • umiejętności projektowania doświadczeń chemicznych i interpretowania wyników,
  • umiejętności wykorzystywania narzędzi matematycznych do opisu i analizy zjawisk oraz procesów. 

Thursday, 17 April 2014


Zapraszam na kolejne spotkanie Wszechnicy Chemicznej 

(26.04.2014 -sobota, godz. 10.15, sala 145)
W programie wykład dr hab. inż. Pauli Gawryszewskiej-Wilczyńskiej 
i dr hab. Jerzego Sokolnickiego z Wydziału Chemii, Uniwersytetu Wrocławskiego
W czasie spotkania wykładowcy opowiedzą 

Niezwykłym Świecie luminoforów. 

Po wykładzie jesteśmy zaproszeni do ich pracowni na krótkie pokazy.

Thursday, 13 March 2014

Konkurs NASZA ZIEMIA

Ruszamy z kolejną - XV edycją konkursu!
W tym roku jej hasło brzmi:

Od pionierów życia do gazu łupkowego

szczegóły poniżej 


Friday, 27 December 2013

Są już wyniki sprawdzianu klasy 2D!

Drogi  Biol-Chemie :)

Na Librusie są już wyniki ostatniego sprawdzianu z tematu "Systematyka związków nieorganicznych".
Proszę się z nimi zapoznać ponieważ zaraz po świętach będzie poprawa tj.  w czwartek 2 stycznia a wielu  z Was nie było obecnych na zajęciach na których oddawałam sprawdzian.

Gorąco Was zachęcam do udziału w pierwszym etapie Ogólnopolskiej Olimpiady Ekologicznej
- naprawdę przemyślcie swój udział ponieważ zakres obejmuje to, czego już nauczyliście się w klasie pierwszej plus oczywiście aktualne wiadomości - które pomogę Wam przyswoić :)  a można zdobyć indeksy na uczelnie wyższe :) 

Friday, 13 December 2013

Ogólnopolska Olimpiada Ekologiczna

Drodzy Uczniowie!! 

13 stycznia będzie przeprowadzony w naszej szkole  pierwszy etap Ogólnopolskiej Olimpiady Ekologicznej.

Gorąco zachęcam do udziału i przede wszystkim do poszerzenia swojej wiedzy na ten temat bo wysoka lokata w etapie finałowym gwarantuje nie lada atrakcje :)

Na zgłoszenia mailowe (d.kowalczyk@lo17.wroc.pl) czekam do końca roku
Proszę o przemyślane deklaracje udziału ponieważ następne etapy są już konkursami wyjazdowymi, bo przypominam, że to Olimpiada Ogólnopolska.

Finaliści zyskują prawo wstępu na uczelnie wyższe w kraju (60 uczelni) bez postępowania kwalifikacyjnego a dla najlepszych przewidywane są cenne nagrody :)

Tematyka Olimpiady obejmuje  i poszerza wiedzę z treści podstaw programowych biologii, chemii, fizyki i geografii oraz wiadomości związanych  z szeroko pojętą ekologią a także z ochroną i kształtowaniem środowiska. uczestnicy muszą  wykazac się znajomością bieżących podstaw prawnych oraz aktualności prasowych, radiowych i telewizyjnych związanych  z ekologią i środowiskiem przyrodnicznym  w Polsce i na świecie.
Szczególny nacisk kładziony jest na wiedzę z następujących dziedzin:
-  ekologia klasyczna
-  wody i ich ochrona
-  gleby i ich ochrona
-  gospodarka rolna i leśna
-  żywność i zdrowie
-  ochrona przyrody
-  gospodarka odpadami
-  hałas, promieniowanie, wibracje i skuteczna ochrona przed nimi
 
Zachęcam przede wszystkim uczniów klas drugich gdyż program chemii, który omawialiśmy w klasie pierwszej  pokrywa się z zakresem owej olimpiady:)

Wednesday, 11 December 2013

Zajęcia laboratoryjne Nr 2 :)

Tak, jak obiecałam Kochani Chemicy  - Laboranci, zamieszczam relację
z naszych zajęć laboratoryjnych na których zrobiliśmy:

- BURZĘ W PROBÓWCE
- DUŻĄ ILOŚĆ PIANY BŁYSKAWICZNEJ
- ZEGAR JODOWY CZYLI PO ZMIESZANIU PŁYNU POMARAŃCZOWEGO  
Z BIAŁYM OTRZYMALIŚMY PŁYN CZARNY 

Po uważnym i wnikliwym przestudiowaniu instrukcji laboratoryjnych zabraliśmy  się do pracy:)

Bardzo ważnym punktem była prezentacja sprzętu laboratoryjnego,
 której dokonała Ania ;))
cylinder miarowy, lejek i Ania
oraz ochrona przed  pracą z substancjami niebezpiecznymi


1    1. Burza w probówce - instrukcja wykonania:
Odczynniki: Kwas siarkowy VI, Alkohol etylowy (denaturat) , nadmanganian potasu
Doświadczenie:  Do stężonego kwasu siarkowego wlewamy ostrożnie denaturat. Ciecze mają różne gęstości, więc nie zmieszają się - denaturat będzie na górze . Następnie wrzucamy ostrożnie kilka kryształków nadmanganianu potasu. Burza w probówce właśnie rozpętała się. Po jej uciszeniu możesz dosypać kryształków, aby powtórzyć efekt.

a wyglądało to tak : link>>  nasza burza w probówce na YouTube :)
              gorąco zachęcam do obejrzenia naszej fantastycznej burzy                         

Bartek czeka na burzę :)

2     2.  Zegar jodowy. Jak sprawić aby bezbarwna ciecz zrobiła się czarna?
Odczynniki i sprzęt: Wit C, woda utleniona, ocet, mąka ziemniaczana, jodyna, woda, 3 zlewki
Doświadczenie: w pierwszej zlewce rozpuszczamy łyżeczkę mąki ziemniaczanej w 100 ml gorącej wody. W  drugiej zlewce rozpuszczamy w wodzie  rozgniecioną witaminę C. W trzeciej zlewce do 100 ml wody dodajemy kilka kropel jodyny (aby uzyskać kolor herbaty) i dodajemy łyżkę octu  a następnie wlewamy rozpuszczona witaminę C aż do zaniknięcia koloru. Dodajemy zawiesinę mąki ziemniaczanej i uzupełniamy dwoma łyżeczkami wody utlenionej. Obserwujemy.
Zegar jodowy zadziałał
3.     Piana
Odczynniki i sprzęt :
ocet, rozcieńczony płyn do mycia naczyń, soda oczyszczona, zlewki
Doświadczenie: nalej octu do połowy zlewki, dolej około 2 kropli płynu do mycia naczyń, za pomocą metalowej łyżki delikatnie zamieszaj, dodaj czubatą łyżkę sody  
A wyglądało to tak : 


a to my podczas wytężonej pracy laboratoryjnej

Podziękowania dla Moniki W. :) za fotki i filmiki. Jak na razie tyle się załadowało. Wszystkich filmów nie dam rady umieścić bo są tak duże, że czas oczekiwania na załadowanie wynosi np. 430 minut :) Dziś powinna się jeszcze pojawić  nasza fantastyczna burza w probówce ( trzymanej przez Agnieszkę K. )

Do zobaczenia na następnych zajęciach laboratoryjnych!!

Wednesday, 27 November 2013

Seminarium środowiskowe z dyskusją panelową nt. "Co możemy zrobić dla klimatu"

Drodzy Uczniowie klasy 2D

Informuję, że jutro wychodzimy na seminarium ekologiczne o godzinie 11:15 (proszę mieć przy sobie bilety i legitymacje bo pojedziemy tramwajem). Przyjdę po Was na 4 lekcji :)

Do zobaczenia jutro :)

Saturday, 16 November 2013

Wiązania chemiczne - powtórka do sprawdzianu dla klasy "biol - chem" czyli dla 2D :) cz. 3.

i jeszcze przykładowe zadanko :)

Przedstaw graficznie w systemie klatkowo-strzałkowym i kropkowym wiązanie w cząsteczce F2: określ wielokrotność wiązania, wskaż helowiec, którego konfigurację elektronową osiągnęły atomy F w cząsteczce F2


Rozwiązanie:

- ΔE = 4,0 - 4,0 = 0 < 0,4 (wiązanie kowalencyjne pojedyncze)
- konfiguracja elektronowa atomu fluoru i elektrony walencyjne
1s22s22p5 - najbliższym helowcem dla at. F jest Ne, który na powłoce walencyjnej
ma 8 elektronów (oktet elektronowy), tj o 1 elektron więcj niż at. F,
- do osiągnięcia oktetu elektronowego i konfiguracji Ne atom F potrzebuje 1 elektron,

1s2 1s2
2s22p5 2s22p5

σ
- wiązanie kowalencyjne pojedyncze (sigma) , powstaje przez uwspólnienie jednej
pary elektronowej, która jest użytkowana przez oba atomy fluoru w cząsteczce F2,
każdy z atomów osiągnął oktet elektronowy na powłoce walencyjnej i konfigurację
Ne.

- system kropkowy (elektronowy) :
elektrony sparowane, · elektron niesparowany

| F· + F | à | F ·· F | à | F - F | 

Wiązania chemiczne - powtórka do sprawdzianu dla klasy "biol - chem" czyli dla 2D :) cz.2.



III. Orbitale molekularne (cząsteczkowe) - wiązania sigma - σ i wiązania pi - π
1. Wiązania sigma powstają w wyniku zbliżenia się i nałożenia czołowego orbitali atomowych obsadzonych niesparowanymi elektronami o przeciwnej orientacji spinu, w zależności od nakładających się orbitali wyróżnia się następujące orbitale molekularne:
Ø s - s,
Ø s - p ,
Ø px - px

2. Wiązania pi powstają w wyniku zbliżenia się i nałożenia się bocznego orbitali atomowych obsadzonych niesparowanymi elektronami o przeciwnej orientacji spinu, w zależności o nakładających się orbitali wyróżnia się następujące orbitale molekularne:
Ø py - py,

Ø pz - p

Wiązania chemiczne - powtórka do sprawdzianu dla klasy "biol - chem" czyli dla 2D :) cz.1.

 I. Elektroujemność pierwiastków i elektronowa teoria wiązań Lewisa-Kossela

1. Elektroujemność - miara zdolności przyciągania elektronów przez atom danego pierwiastka (w wiązaniu kowalencyjnym)

- elektroujemność określona jest liczbowo w skali Paulinga na podstawie energii wiązań między atomami
- niska elektroujemność cechuje metale - najsłabiej przyciągają elektrony czyli i łatwo je oddają, są pierwiastkami elektrododatnimi
- natomiast wysoka elektroujemność jest cechą niemetali, przyciągają elektrony najmocniej, mogą być pierwiastkami zarówno elektrododatnimi, jak i elektroujemnymi,
- rozkład elektroujemności pierwiastków w u.o.p. chem.
Ø W grupach elektroujemność pierwiastków maleje wraz ze wzrostem liczby atomowej Z pierwiastka,
Ø W okresach elektroujemność pierwiastków rośnie wraz ze wzrostem liczby atomowej Z pierwiastka
Ø Najmniejszą elektroujemność posiadają pierwiastki lewego dolnego rogu u.o.p (cez - 0,7)
Ø Największa elektroujemność posiadają pierwiastki prawego górnego rogu u.o.p (fluor - 4,0, jest zawsze pierwiastkiem elektroujemnym)

2. Elektronowa teoria wiązań chemicznych - atomy pierwiastków łącząc się w cząsteczki (molekuły) homoatomowe lub heteroatomowe dążą do osiągnięcia na powłoce walencyjnej (zewnętrznej) dubletu lub oktetu elektronowego, czyli konfiguracji elektronowej najbliższego sobie helowca, która jest konfiguracją najbardziej stabilną i o najniższym stanie energii (atomy helowców występują w postaci atomowej i poza określonymi przypadkami nie tworzą cząsteczek homoatomowych, czy też heteroatomowych). Atomy pierwiastków mogą osiągnąć konfigurację najbliższego helowca poprzez:
Ø Uwspólnienie pary lub par elektronowych
Ø Uwspólninie pary lub par elektronowych z przesunięciem ich w kierunku jądra atomu pierwiastka bardziej elektroujemnego
Ø Oddanie elektronów (zanik zewnętrznej powłoki - powłoka wewnętrzna staje się powłoka walencyjną i atom przekształca się jon dodatni - kation)
Ø Pobranie elektronów i uzupełnienie powłoki walencyjnej do dubletu lub oktetu elektronowego (atom przekształca się w jon ujemny anion)
Ø Przekazanie pary lub par elektronowych przez atom jednego pierwiastka(elektronodonor) na atom drugiego pierwiastka (elektronoakceptor)

3. Wiązanie chemiczne - oddziaływanie miedzy elektronami (głównie walencyjnymi) i jądrami poszczególnych pierwiastków, prowadzące do powstania złożonych z ugrupowań chemicznych (cząsteczek związku chemicznego, cząsteczek pierwiastka, kryształu jonowego, asocjatów, kryształów metali.

Wednesday, 26 June 2013

Drużynowy Konkurs Chemiczny

Drodzy Uczniowie 1D

Dostałam dziś informację, że po wakacjach odbędzie się na Politechnice Drużynowy Konkurs Chemiczny:)

Czy ktoś z Was byłby chętny??

Zgłoszenia przyjmuję do piątku:)
na mail:  d.kowalczyk@lo17.wroc.pl

Warto spróbować albo chociaż zobaczyć jak tam jest, aby w przyszłym roku nie dać innym szans:)

Friday, 7 June 2013

zadania obliczeniowe - kto pierwszy ...

Moi Drodzy !!!
coś jakoś ucichło  a ja mam na razie tylko trzy poprawne zestawy odpowiedzi:)
czekam na jeszcze dwa - aby je nagrodzić :)

miłego weekendu!!

Wednesday, 5 June 2013

Zadania obliczeniowe dla 1D



Zgodnie z moją obietnicą oto zadania, które proszę zrobić.

Pierwsze 5 osób, które przyślą na mojego maila dobre wyniki (d.kowalczyk@lo17.wroc.pl) zostaną nagrodzone:)
proszę jednak pamiętać, że zrobienie tych zadań obowiązuje każdego i za tydzień na lekcji sprawdzę rozwiązania.

miłego liczenia :)

Zadania obliczeniowe



Zad.1. Ile gramów soli znajduje się w 150 cm3 roztworu o stężeniu 8 % i gęstości 1,09 g/cm3.


Zad.2. Mamy 200 cm3 alkoholu etylowego, w którym rozpuszczono 4,74 g jodu. Oblicz stężenie procentowe powstałego roztworu. Gęstość alkoholu wynosi 0,79 g/cm3.


Zad.3. Wsypano 2 łyżeczki cukru do szklanki herbaty i wymieszano. Oblicz stężenie procentowe cukru w herbacie wiedząc, że 1 łyżeczka cukru ma 5 g, masa herbaty wynosi 250 g.


Zad.4. Do dezynfekcji ran stosowano 3 % roztwór jodyny w alkoholu etylowym. Oblicz ile gram jodu należy rozpuścić w alkoholu, aby uzyskać 200 g tego roztworu.


Zad.5. Wsypano 38 g siarczanu(VI) sodu do 800 g wody. Oblicz stężenie procentowe powstałego roztworu.


Zad.6. Ile gramów wodorotlenku sodu należy rozpuścić w wodzie, aby uzyskać 25 % roztwór w ilości 250 g.


Zad.7.Ile gramów soli znajduje się w 0,5 dm3 roztworu o stężeniu 8 % i gęstości 1,09 g/cm3.


Zad.8. W 1 dm3 wody akwariowej znajduje się 50 mg tlenu. Oblicz stężenie procentowe tlenu w wodzie. Przyjąć, że 1 cm3 wody to 1 g.


Zad.9. Oblicz skład procentowy stopu miedzi i cynku, w którym w wyniku analizy stwierdzono, że w 0,2860 g stopu znajduje się 0,1716 g miedzi.


Zad.10. Oblicz ile gramów NaOH o stopniu czystości 95 % należy odważyć, aby przygotować 2 kg roztworu o stężeniu 10 %.

Sunday, 26 May 2013

Sprawdzian klasy 1A

Drodzy Uczniowie klasy 1A!! 
koniecznie zabierzcie jutro ze sobą kalkulator
 - będzie niezbędny aby sprawdzian napisać na szóstkę ;)

Friday, 3 May 2013

Zajęcia laboratoryjne.

Kochani Laboranci  z 1D !!

Po wnikliwej analizie Waszych kart laboratoryjnych  z opisami wykonywanych doświadczeń wraz z  wnioskami , postanowiłam wszystkich ocenić celująco:)

Świetnie się spisaliście zarówno podczas wykonywania doświadczeń, jak i ich profesjonalnego opisu.

Wednesday, 1 May 2013

Fascynujący wyjazd do Londynu!!

Drodzy Uczniowie!!

Organizuję wraz z kilkoma nauczycielkami angielskiego warsztaty językowe w Londynie i zostało jeszcze kilka wolnych miejsc. Serdecznie zapraszam wszystkich , którzy mają ochotę zobaczyć najsłynniejsze londyńskie atrakcje takie jak: Buckingham Palace Westminster Abbey, Houses of Parliament, Big Ben, Muzeum Historii Naturalnej, Science Museum, Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud's, British Museum, Oxford Street, Regent Street etc...  Zwróćcie uwagę, że cena jest niezwykle niska zważywszy na wszystkie świadczenia i atrakcje, tym goręcej polecam wyjazd ponieważ czeka nas mnóstwo przygód, przeprawa promem z Francji do Wielkiej Brytanii i ciekawe formy doskonalenia języka. Taka przygoda jest cenna dla wszystkich którzy dopiero się uczą ale także dla tych  z Was którzy  w przyszłym roku będą zdawali maturę.
Oto detale wyjazdu:                    Warsztaty językowe w Londynie :)

Monday, 29 April 2013

zajecia laboratoryjne w ramach koła chemicznego

I już za nami zajęcia laboratoryjne podczas których:
- wykryliśmy w produktach żywieniowych skrobię, białko i tłuszcz
- otrzymaliśmy mydło metodą zmydlania tłuszczów
- sprawdziliśmy czym się rożni substancja tłusta od tłuszczu

A to my podczas pracy :)




















I jak Wam się podobało?? Będę wdzięczna za komentarze  i opinie aby w przyszłości było jeszcze lepiej :)

Sunday, 28 April 2013

Zajęcia laboratoryjne w poniedziałek 29 kwietnia

Drodzy Uczniowie,

proszę aby te osoby, które miały wziąć drożdże przyniosły zamiast tego łuskane orzechy (obojętnie jakie), i jeśli możecie to jeszcze pestki dyni ( ale to niekoniecznie) oraz   troszkę mąki ziemniaczanej i cebulę :)

do zobaczenia jutro o 14:25  w sali 204 :)

Monday, 22 April 2013

Wykład "Co to znaczy, że pamięć komputerowa jest nieulotna?"

Serdecznie zapraszam na kolejne spotkanie Wszechnicy Chemicznej, które rozpocznie się
27.04.2013 (sobota),  o godz. 10.15 w  sali 145, 
Wydział Chemii Uniwersytet Wrocławski, ul Joliot-Curie 14
Będziemy mieli okazję wysłuchać wykładu 
pt."Co to znaczy, że pamięć komputerowa jest nieulotna?"
Po wykładzie będzie możliwość zwiedzenia pracowni ferroelektryków i pracowni analiz termicznych.