Thursday, 13 March 2014
Friday, 27 December 2013
Są już wyniki sprawdzianu klasy 2D!
Drogi Biol-Chemie :)
Na Librusie są już wyniki ostatniego sprawdzianu z tematu "Systematyka związków nieorganicznych".
Proszę się z nimi zapoznać ponieważ zaraz po świętach będzie poprawa tj. w czwartek 2 stycznia a wielu z Was nie było obecnych na zajęciach na których oddawałam sprawdzian.
Gorąco Was zachęcam do udziału w pierwszym etapie Ogólnopolskiej Olimpiady Ekologicznej
- naprawdę przemyślcie swój udział ponieważ zakres obejmuje to, czego już nauczyliście się w klasie pierwszej plus oczywiście aktualne wiadomości - które pomogę Wam przyswoić :) a można zdobyć indeksy na uczelnie wyższe :)
Na Librusie są już wyniki ostatniego sprawdzianu z tematu "Systematyka związków nieorganicznych".
Proszę się z nimi zapoznać ponieważ zaraz po świętach będzie poprawa tj. w czwartek 2 stycznia a wielu z Was nie było obecnych na zajęciach na których oddawałam sprawdzian.
Gorąco Was zachęcam do udziału w pierwszym etapie Ogólnopolskiej Olimpiady Ekologicznej
- naprawdę przemyślcie swój udział ponieważ zakres obejmuje to, czego już nauczyliście się w klasie pierwszej plus oczywiście aktualne wiadomości - które pomogę Wam przyswoić :) a można zdobyć indeksy na uczelnie wyższe :)
Friday, 13 December 2013
Ogólnopolska Olimpiada Ekologiczna
Drodzy Uczniowie!!
13 stycznia będzie przeprowadzony w naszej szkole pierwszy etap Ogólnopolskiej Olimpiady Ekologicznej.
Gorąco zachęcam do udziału i przede wszystkim do poszerzenia swojej wiedzy na ten temat bo wysoka lokata w etapie finałowym gwarantuje nie lada atrakcje :)
Na zgłoszenia mailowe (d.kowalczyk@lo17.wroc.pl) czekam do końca roku
Proszę o przemyślane deklaracje udziału ponieważ następne etapy są już konkursami wyjazdowymi, bo przypominam, że to Olimpiada Ogólnopolska.
13 stycznia będzie przeprowadzony w naszej szkole pierwszy etap Ogólnopolskiej Olimpiady Ekologicznej.
Gorąco zachęcam do udziału i przede wszystkim do poszerzenia swojej wiedzy na ten temat bo wysoka lokata w etapie finałowym gwarantuje nie lada atrakcje :)
Na zgłoszenia mailowe (d.kowalczyk@lo17.wroc.pl) czekam do końca roku
Proszę o przemyślane deklaracje udziału ponieważ następne etapy są już konkursami wyjazdowymi, bo przypominam, że to Olimpiada Ogólnopolska.
Finaliści zyskują prawo wstępu na uczelnie wyższe w kraju (60 uczelni) bez postępowania kwalifikacyjnego a dla najlepszych przewidywane są cenne nagrody :)
Tematyka Olimpiady obejmuje i poszerza wiedzę z treści podstaw programowych biologii, chemii, fizyki i geografii oraz wiadomości związanych z szeroko pojętą ekologią a także z ochroną i kształtowaniem środowiska. uczestnicy muszą wykazac się znajomością bieżących podstaw prawnych oraz aktualności prasowych, radiowych i telewizyjnych związanych z ekologią i środowiskiem przyrodnicznym w Polsce i na świecie.
Szczególny nacisk kładziony jest na wiedzę z następujących dziedzin:
- ekologia klasyczna
- wody i ich ochrona
- gleby i ich ochrona
- gospodarka rolna i leśna
- żywność i zdrowie
- ochrona przyrody
- gospodarka odpadami
- hałas, promieniowanie, wibracje i skuteczna ochrona przed nimi
- ekologia klasyczna
- wody i ich ochrona
- gleby i ich ochrona
- gospodarka rolna i leśna
- żywność i zdrowie
- ochrona przyrody
- gospodarka odpadami
- hałas, promieniowanie, wibracje i skuteczna ochrona przed nimi
Zachęcam przede wszystkim uczniów klas drugich gdyż program chemii, który omawialiśmy w klasie pierwszej pokrywa się z zakresem owej olimpiady:)
Wednesday, 11 December 2013
Zajęcia laboratoryjne Nr 2 :)
Tak, jak obiecałam Kochani Chemicy - Laboranci, zamieszczam relację
z naszych zajęć laboratoryjnych na których zrobiliśmy:
z naszych zajęć laboratoryjnych na których zrobiliśmy:
- BURZĘ W PROBÓWCE
- DUŻĄ ILOŚĆ PIANY BŁYSKAWICZNEJ
- ZEGAR JODOWY CZYLI PO ZMIESZANIU PŁYNU POMARAŃCZOWEGO
Z BIAŁYM OTRZYMALIŚMY PŁYN CZARNY
- DUŻĄ ILOŚĆ PIANY BŁYSKAWICZNEJ
- ZEGAR JODOWY CZYLI PO ZMIESZANIU PŁYNU POMARAŃCZOWEGO
Z BIAŁYM OTRZYMALIŚMY PŁYN CZARNY
Po uważnym i wnikliwym przestudiowaniu instrukcji laboratoryjnych zabraliśmy się do pracy:)
Bardzo ważnym punktem była prezentacja sprzętu laboratoryjnego,
której dokonała Ania ;))
której dokonała Ania ;))
![]() |
cylinder miarowy, lejek i Ania |
oraz ochrona przed pracą z substancjami niebezpiecznymi
1 1. Burza w probówce - instrukcja wykonania:
Odczynniki: Kwas siarkowy VI, Alkohol
etylowy (denaturat) , nadmanganian potasu
Doświadczenie: Do stężonego kwasu siarkowego wlewamy
ostrożnie denaturat. Ciecze mają różne gęstości, więc nie zmieszają się -
denaturat będzie na górze . Następnie wrzucamy ostrożnie kilka kryształków
nadmanganianu potasu. Burza w probówce właśnie rozpętała się. Po jej uciszeniu
możesz dosypać kryształków, aby powtórzyć efekt.
a wyglądało to tak : link>> nasza burza w probówce na YouTube :)
gorąco zachęcam do obejrzenia naszej fantastycznej burzy
![]() |
Bartek czeka na burzę :) |
2 2. Zegar jodowy. Jak sprawić
aby bezbarwna ciecz zrobiła się czarna?
Odczynniki i sprzęt: Wit C, woda utleniona,
ocet, mąka ziemniaczana, jodyna, woda, 3 zlewki
Doświadczenie: w pierwszej zlewce rozpuszczamy
łyżeczkę mąki ziemniaczanej w 100 ml gorącej wody. W drugiej zlewce rozpuszczamy w wodzie rozgniecioną witaminę C. W trzeciej zlewce do
100 ml wody dodajemy kilka kropel jodyny (aby uzyskać kolor herbaty) i dodajemy
łyżkę octu a następnie wlewamy
rozpuszczona witaminę C aż do zaniknięcia koloru. Dodajemy zawiesinę mąki
ziemniaczanej i uzupełniamy dwoma łyżeczkami wody utlenionej. Obserwujemy.
![]() |
Zegar jodowy zadziałał |
3. Piana
Odczynniki i sprzęt : ocet, rozcieńczony płyn do mycia naczyń, soda oczyszczona, zlewki
Doświadczenie: nalej octu do połowy zlewki, dolej około 2 kropli płynu do mycia naczyń, za pomocą metalowej łyżki delikatnie zamieszaj, dodaj czubatą łyżkę sody
A wyglądało to tak :
Odczynniki i sprzęt : ocet, rozcieńczony płyn do mycia naczyń, soda oczyszczona, zlewki
Doświadczenie: nalej octu do połowy zlewki, dolej około 2 kropli płynu do mycia naczyń, za pomocą metalowej łyżki delikatnie zamieszaj, dodaj czubatą łyżkę sody
A wyglądało to tak :
a to my podczas wytężonej pracy laboratoryjnej
Podziękowania dla Moniki W. :) za fotki i filmiki. Jak na razie tyle się załadowało. Wszystkich filmów nie dam rady umieścić bo są tak duże, że czas oczekiwania na załadowanie wynosi np. 430 minut :) Dziś powinna się jeszcze pojawić nasza fantastyczna burza w probówce ( trzymanej przez Agnieszkę K. )
Do zobaczenia na następnych zajęciach laboratoryjnych!!
Wednesday, 27 November 2013
Seminarium środowiskowe z dyskusją panelową nt. "Co możemy zrobić dla klimatu"
Drodzy Uczniowie klasy 2D
Informuję, że jutro wychodzimy na seminarium ekologiczne o godzinie 11:15 (proszę mieć przy sobie bilety i legitymacje bo pojedziemy tramwajem). Przyjdę po Was na 4 lekcji :)
Do zobaczenia jutro :)
Informuję, że jutro wychodzimy na seminarium ekologiczne o godzinie 11:15 (proszę mieć przy sobie bilety i legitymacje bo pojedziemy tramwajem). Przyjdę po Was na 4 lekcji :)
Do zobaczenia jutro :)
Saturday, 16 November 2013
Wiązania chemiczne - powtórka do sprawdzianu dla klasy "biol - chem" czyli dla 2D :) cz. 3.
i jeszcze przykładowe zadanko :)
Przedstaw graficznie w systemie
klatkowo-strzałkowym i kropkowym wiązanie w cząsteczce F2: określ
wielokrotność wiązania, wskaż helowiec, którego konfigurację elektronową osiągnęły
atomy F w cząsteczce F2
Rozwiązanie:
- ΔE = 4,0 - 4,0 = 0 <
0,4 (wiązanie kowalencyjne pojedyncze)
- konfiguracja elektronowa
atomu fluoru i elektrony walencyjne
1s22s22p5 -
najbliższym helowcem dla at. F jest Ne, który na powłoce walencyjnej
ma 8 elektronów (oktet
elektronowy), tj o 1 elektron więcj niż at. F,
- do osiągnięcia oktetu
elektronowego i konfiguracji Ne atom F potrzebuje 1 elektron,
1s2 1s2
2s22p5 2s22p5
σ
- wiązanie kowalencyjne
pojedyncze (sigma) , powstaje przez uwspólnienie jednej
pary elektronowej, która
jest użytkowana przez oba atomy fluoru w cząsteczce F2,
każdy z atomów osiągnął
oktet elektronowy na powłoce walencyjnej i konfigurację
Ne.
- system kropkowy
(elektronowy) :
elektrony sparowane, · elektron
niesparowany
| F· + F | à
| F ·· F | à
| F - F |
Wiązania chemiczne - powtórka do sprawdzianu dla klasy "biol - chem" czyli dla 2D :) cz.2.
III. Orbitale molekularne
(cząsteczkowe) - wiązania sigma - σ i wiązania pi - π
1. Wiązania sigma powstają
w wyniku zbliżenia się i nałożenia czołowego orbitali atomowych obsadzonych
niesparowanymi elektronami o przeciwnej orientacji spinu, w zależności
od nakładających się orbitali wyróżnia się następujące orbitale molekularne:
Ø s - s,
Ø s - p ,
Ø px - px
2. Wiązania pi powstają
w wyniku zbliżenia się i nałożenia się bocznego orbitali atomowych obsadzonych
niesparowanymi elektronami o przeciwnej orientacji spinu, w zależności o nakładających
się orbitali wyróżnia się następujące orbitale molekularne:
Ø py - py,
Ø pz - pz
Wiązania chemiczne - powtórka do sprawdzianu dla klasy "biol - chem" czyli dla 2D :) cz.1.
I. Elektroujemność pierwiastków i elektronowa teoria
wiązań Lewisa-Kossela
1. Elektroujemność - miara
zdolności przyciągania elektronów przez atom danego pierwiastka (w wiązaniu
kowalencyjnym)
- elektroujemność określona
jest liczbowo w skali Paulinga na podstawie energii wiązań między atomami
- niska elektroujemność cechuje
metale - najsłabiej przyciągają elektrony czyli i łatwo je oddają, są
pierwiastkami elektrododatnimi
- natomiast wysoka
elektroujemność jest cechą niemetali, przyciągają elektrony najmocniej, mogą być
pierwiastkami zarówno elektrododatnimi, jak i elektroujemnymi,
- rozkład elektroujemności
pierwiastków w u.o.p. chem.
Ø W grupach elektroujemność pierwiastków maleje wraz ze
wzrostem liczby atomowej Z pierwiastka,
Ø W okresach elektroujemność pierwiastków rośnie wraz ze
wzrostem liczby atomowej Z pierwiastka
Ø Najmniejszą elektroujemność posiadają pierwiastki
lewego dolnego rogu u.o.p (cez - 0,7)
Ø Największa elektroujemność posiadają pierwiastki
prawego górnego rogu u.o.p (fluor - 4,0, jest zawsze pierwiastkiem
elektroujemnym)
2. Elektronowa
teoria wiązań chemicznych - atomy pierwiastków łącząc się w cząsteczki
(molekuły) homoatomowe lub heteroatomowe dążą do osiągnięcia na powłoce
walencyjnej (zewnętrznej) dubletu lub oktetu elektronowego, czyli konfiguracji
elektronowej najbliższego sobie helowca, która jest konfiguracją najbardziej
stabilną i o najniższym stanie energii (atomy helowców występują w postaci
atomowej i poza określonymi przypadkami nie tworzą cząsteczek homoatomowych,
czy też heteroatomowych). Atomy pierwiastków mogą osiągnąć konfigurację najbliższego
helowca poprzez:
Ø Uwspólnienie pary lub par elektronowych
Ø Uwspólninie pary lub par elektronowych z przesunięciem
ich w kierunku jądra atomu pierwiastka bardziej elektroujemnego
Ø Oddanie elektronów (zanik zewnętrznej powłoki - powłoka
wewnętrzna staje się powłoka walencyjną i atom przekształca się jon dodatni -
kation)
Ø Pobranie elektronów i uzupełnienie powłoki walencyjnej
do dubletu lub oktetu elektronowego (atom przekształca się w jon ujemny anion)
Ø Przekazanie pary lub par elektronowych przez atom jednego
pierwiastka(elektronodonor) na atom drugiego pierwiastka (elektronoakceptor)
3. Wiązanie chemiczne -
oddziaływanie miedzy elektronami (głównie walencyjnymi) i jądrami poszczególnych
pierwiastków, prowadzące do powstania złożonych z ugrupowań chemicznych (cząsteczek
związku chemicznego, cząsteczek pierwiastka, kryształu jonowego, asocjatów,
kryształów metali.
Wednesday, 26 June 2013
Drużynowy Konkurs Chemiczny
Drodzy Uczniowie 1D
Dostałam dziś informację, że po wakacjach odbędzie się na Politechnice Drużynowy Konkurs Chemiczny:)
Czy ktoś z Was byłby chętny??
Zgłoszenia przyjmuję do piątku:)
na mail: d.kowalczyk@lo17.wroc.pl
na mail: d.kowalczyk@lo17.wroc.pl
Warto spróbować albo chociaż zobaczyć jak tam jest, aby w przyszłym roku nie dać innym szans:)
Friday, 7 June 2013
zadania obliczeniowe - kto pierwszy ...
Moi Drodzy !!!
coś jakoś ucichło a ja mam na razie tylko trzy poprawne zestawy odpowiedzi:)
czekam na jeszcze dwa - aby je nagrodzić :)
miłego weekendu!!
coś jakoś ucichło a ja mam na razie tylko trzy poprawne zestawy odpowiedzi:)
czekam na jeszcze dwa - aby je nagrodzić :)
miłego weekendu!!
Wednesday, 5 June 2013
Zadania obliczeniowe dla 1D
Zgodnie z moją obietnicą oto zadania, które proszę zrobić.
Pierwsze 5 osób, które przyślą na mojego maila dobre wyniki (d.kowalczyk@lo17.wroc.pl) zostaną nagrodzone:)
proszę jednak pamiętać, że zrobienie tych zadań obowiązuje każdego i za tydzień na lekcji sprawdzę rozwiązania.
miłego liczenia :)
Zadania obliczeniowe
Zad.1. Ile gramów
soli znajduje się w 150 cm3 roztworu o stężeniu 8 % i gęstości 1,09
g/cm3.
Zad.2. Mamy
200 cm3 alkoholu etylowego, w którym rozpuszczono 4,74 g jodu.
Oblicz stężenie procentowe powstałego roztworu. Gęstość alkoholu wynosi 0,79
g/cm3.
Zad.3. Wsypano
2 łyżeczki cukru do szklanki herbaty i wymieszano. Oblicz stężenie procentowe
cukru w herbacie wiedząc, że 1 łyżeczka cukru ma 5 g, masa herbaty wynosi 250
g.
Zad.4. Do
dezynfekcji ran stosowano 3 % roztwór jodyny w alkoholu etylowym. Oblicz ile
gram jodu należy rozpuścić w alkoholu, aby uzyskać 200 g tego roztworu.
Zad.5. Wsypano
38 g siarczanu(VI) sodu do 800 g wody. Oblicz stężenie procentowe powstałego
roztworu.
Zad.6. Ile
gramów wodorotlenku sodu należy rozpuścić w wodzie, aby uzyskać 25 % roztwór w
ilości 250 g.
Zad.7.Ile
gramów soli znajduje się w 0,5 dm3 roztworu o stężeniu 8 % i
gęstości 1,09 g/cm3.
Zad.8. W 1
dm3 wody akwariowej znajduje się 50 mg tlenu. Oblicz stężenie
procentowe tlenu w wodzie. Przyjąć, że 1 cm3 wody to 1 g.
Zad.9. Oblicz skład procentowy stopu miedzi i cynku, w którym w
wyniku analizy stwierdzono, że w 0,2860 g stopu znajduje się 0,1716 g miedzi.
Zad.10. Oblicz
ile gramów NaOH o stopniu czystości 95 % należy odważyć, aby przygotować 2 kg
roztworu o stężeniu 10 %.
Sunday, 26 May 2013
Sprawdzian klasy 1A
Drodzy Uczniowie klasy 1A!!
koniecznie zabierzcie jutro ze sobą kalkulator
- będzie niezbędny aby sprawdzian napisać na szóstkę ;)
koniecznie zabierzcie jutro ze sobą kalkulator
- będzie niezbędny aby sprawdzian napisać na szóstkę ;)
Friday, 3 May 2013
Zajęcia laboratoryjne.
Kochani Laboranci z 1D !!
Po wnikliwej analizie Waszych kart laboratoryjnych z opisami wykonywanych doświadczeń wraz z wnioskami , postanowiłam wszystkich ocenić celująco:)
Świetnie się spisaliście zarówno podczas wykonywania doświadczeń, jak i ich profesjonalnego opisu.
Po wnikliwej analizie Waszych kart laboratoryjnych z opisami wykonywanych doświadczeń wraz z wnioskami , postanowiłam wszystkich ocenić celująco:)
Świetnie się spisaliście zarówno podczas wykonywania doświadczeń, jak i ich profesjonalnego opisu.
Wednesday, 1 May 2013
Fascynujący wyjazd do Londynu!!
Drodzy Uczniowie!!
Organizuję wraz z kilkoma nauczycielkami angielskiego warsztaty językowe w Londynie i zostało jeszcze kilka wolnych miejsc. Serdecznie zapraszam wszystkich , którzy mają ochotę zobaczyć najsłynniejsze londyńskie atrakcje takie jak: Buckingham Palace Westminster Abbey, Houses of Parliament, Big Ben, Muzeum Historii Naturalnej, Science Museum, Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud's, British Museum, Oxford Street, Regent Street etc... Zwróćcie uwagę, że cena jest niezwykle niska zważywszy na wszystkie świadczenia i atrakcje, tym goręcej polecam wyjazd ponieważ czeka nas mnóstwo przygód, przeprawa promem z Francji do Wielkiej Brytanii i ciekawe formy doskonalenia języka. Taka przygoda jest cenna dla wszystkich którzy dopiero się uczą ale także dla tych z Was którzy w przyszłym roku będą zdawali maturę.
Oto detale wyjazdu: Warsztaty językowe w Londynie :) Monday, 29 April 2013
zajecia laboratoryjne w ramach koła chemicznego
I już za nami zajęcia laboratoryjne podczas których:
- wykryliśmy w produktach żywieniowych skrobię, białko i tłuszcz
- otrzymaliśmy mydło metodą zmydlania tłuszczów
- sprawdziliśmy czym się rożni substancja tłusta od tłuszczu
A to my podczas pracy :)
I jak Wam się podobało?? Będę wdzięczna za komentarze i opinie aby w przyszłości było jeszcze lepiej :)
Sunday, 28 April 2013
Zajęcia laboratoryjne w poniedziałek 29 kwietnia
Drodzy Uczniowie,
proszę aby te osoby, które miały wziąć drożdże przyniosły zamiast tego łuskane orzechy (obojętnie jakie), i jeśli możecie to jeszcze pestki dyni ( ale to niekoniecznie) oraz troszkę mąki ziemniaczanej i cebulę :)
do zobaczenia jutro o 14:25 w sali 204 :)
proszę aby te osoby, które miały wziąć drożdże przyniosły zamiast tego łuskane orzechy (obojętnie jakie), i jeśli możecie to jeszcze pestki dyni ( ale to niekoniecznie) oraz troszkę mąki ziemniaczanej i cebulę :)
do zobaczenia jutro o 14:25 w sali 204 :)
Monday, 22 April 2013
Wykład "Co to znaczy, że pamięć komputerowa jest nieulotna?"
Serdecznie zapraszam na kolejne spotkanie Wszechnicy Chemicznej, które rozpocznie się
27.04.2013 (sobota), o godz. 10.15 w sali 145,
27.04.2013 (sobota), o godz. 10.15 w sali 145,
Wydział Chemii Uniwersytet Wrocławski, ul Joliot-Curie 14
Będziemy mieli okazję wysłuchać wykładu
Będziemy mieli okazję wysłuchać wykładu
pt."Co to znaczy, że pamięć komputerowa jest nieulotna?"
Po wykładzie będzie możliwość zwiedzenia pracowni ferroelektryków i pracowni analiz termicznych.
Sunday, 21 April 2013
Zajęcia doświadczalne :)
Drodzy Uczniowie 1D!!
W związku z tym, że obiecałam Wam zajęcia doświadczalne absolutnie nie mam zamiaru się z tego wycofywać jednakże, ze względu na natłok obowiązków związanych z Maturzystami, zajęcia te nie odbędą się w poniedziałek ale w czwartek na naszych lekcjach ;)
Dokładny podział tego, co kto przynosi, podam we wtorek na zajęciach.
miłej niedzieli :)
Monday, 15 April 2013
Uwaga Drugoklasiści!!
Na LIBRUSIE są już wyniki popraw sprawdzianów z działu "Alkohole, aldehydy i ketony" :)
Thursday, 4 April 2013
Finał Konkursu Ekologicznego!!
Serdecznie zapraszam na relację
z Finału Konkursu Ekologicznego..
z Finału Konkursu Ekologicznego..
a tak się bawiliśmy :D
Subscribe to:
Posts (Atom)